gvd 2013-2014 scénář je volně inspirován reálnou situací z několika období minulého grafikonu, kdy v důsledku nepřetržitých výluk na sousedních hlavních elektrifikovaných tazích (Plzeň - Cheb a Sokolov - Cheb) musela být nákladní doprava provážena po zdejší sklonově náročné trati v motorové trakci s postrky (namátkou výběr zaváděných odklonových vlaků ČD-C: 2 páry relačních směsek, uhlí z pánve a vyrovnávky zpět - 2x Plzeň teplárna v blackboxech, 2x Plzeň Škoda, 1x Budějovice, 1x Planá, 1x Písek/Strakonice, 2 páry vápence do pánve, obvyklé manipuláky; k tomu občasní soukromníci: ložené ucelenky z vlečky v Kaznějově, tranzitující cisterny UNIDO; zajímavosti u osobního dopravce: přepravy žraloků k provoznímu ošetření za výlukou)
simulace zachycuje stav dle reálné předlohy po instalaci elektronických stavědel ESA 11 (2004-2006); již před výstavbou velkého DOZ-1 byly sice části tratě racionalizovány, ovšem ne zcela vhodně vzhledem k tehdejšímu provozu (s využitím samovratných přestavníků apod.); nově vybudovaný systém dálkového řízení dopravy z dispečerského pracoviště v Blatně u Jesenice byl první stavbou tohoto druhu na nekoridorové vedlejší trati; prostřednictvím JOP DOZ jsou dvěma dispečery ve směně (výpravčí 1 - pro úsek Žatec západ mimo až Blatno + dirigující dispečer D3 Blatno - Bečov a Protivec - Bochov; výpravčí 2 - pro úsek Žihle - Plzeň hl.n.seř.n. mimo) ovládána elektronická stavědla v žst. Kaznějov (Třemošná - Horní Bříza - Kaznějov - Plasy), žst. Blatno (Mladotice - Žihle - Blatno - Petrohrad - Kryry) a žst. Podbořany (Vroutek - Podbořany - Kaštice - Žabokliky); zatímco ve stanicích se stavědlovými ústřednami (Kaznějov, Blatno a Podbořany) jsou současně zřízena regulérní ovládací pracoviště s možností převzetí obsluhy celého příslušejícího úseku na místní ovládání, včetně navazujících TZZ a PZZ, v ostatních podřízených stanicích s pouhými delokalizovanými částmi stavědla napojujícími místní periferie se nacházejí pouze desky nouzových obsluh
vhodné pro zobrazení na 3 monitory (nacentrováno pro rozlišeni 1280 x 1024 při velikosti políčka x=8, y=10)
orientační plánek oblasti
(modré šipky znázorňují povolený směr obsluhy / vjezdu na některé manipulační koleje)
vstupy do oblasti:
Pp - Plzeň hl.n.seř.n. (směr Plzeň)
Zz - Žatec západ (směr Žatec, Most, Chomutov)
Kral - Kralovice (směr Rakovník; trať dlouhodobě nesjízdná)
Je - Jesenice (směr Rakovník)
Zl - Žlutice (směr Bečov nad Teplou)
Lu - Lubenec (směr Bečov nad Teplou)
Vk - Vilémov u Kadaně (směr Kadaň; pravidelná doprava zasavena)
vedlejší a pomocné vstupy do oblasti:
Tra-S - do stanice Třemošná u Plzně (vlečka ŠKODA JS)
Tra-S - do stanice Třemošná u Plzně (vlečka Třemošná)
Tra-K - do stanice Třemošná u Plzně (vlečka Kamenina Třemošná)
Kn-vl. - do stanice Kaznějov (vlečka LB MINERALS Kaznějov)
Bl-6a - do stanice Blatno u Jesenice (účelové kolejiště správy trati, točna)
Po-ZKZ - do stanice Podbořany (vlečka LASSELSBERGER Podbořany)
Po-VÚ - do stanice Podbořany (Vojenská vlečka č.1 - Podbořany)
stanice a zastávky:
zBH - zastávka Plzeň-Bílá Hora
zBo - zastávka Plzeň-Bolevec
zTra - zastávka Plzeň-Orlík
Tra - stanice Třemošná u Plzně (zásobník povelů č. 02)
zHB - zastávka Horní Bříza zastávka
HB - stanice Horní Bříza (zásobník povelů č. 02)
zOb - zastávka Obora u Kaznějova
Kn - stanice Kaznějov (zásobník povelů č. 02)
Py - stanice Plasy (zásobník povelů č. 02)
zHH - zastávka Horní Hradiště
zMd - zastávka Mladotice zastávka
Md - stanice Mladotice (zásobník povelů č. 03)
zPo - zastávka Potvorov
Zh - stanice Žihle (zásobník povelů č. 03)
zPa - zastávka Pastuchovice
Bl - stanice Blatno (zásobník povelů č. 03)
zSt - zastávka Stebno
Ph - stanice Petrohrad (zásobník povelů č. 03)
Kry - stanice Kryry (zásobník povelů č. 03)
Vr - stanice Vroutek (zásobník povelů č. 04)
Po - stanice Podbořany (zásobník povelů č. 04)
Ks - stanice Kaštice (zásobník povelů č. 04)
zKn - zastávka Kněžice
zCe - zastávka Čejkovice
Zk - stanice Žabokliky (zásobník povelů č. 04)
zLi - zastávka Libočany
zKt - zastávka Krty (na trati Jesenice - Blatno)
zZa - zastávka Záhořice (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
Pr - dopravna Protivec (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
Ch - dopravna Chýše (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
zLce - zastávka Libkovice (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
zLu - zastávka Lubenec zastávka (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
Lu - dopravna Lubenec (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
zLez - zastávka Ležky (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
zMal - zastávka Malměřice (na trati Žlutice - Lubenec - Blatno)
zTr - zastávka Trojany (na trati Kralovice - Mladotice)
zVi - zastávka Vitčice (na trati Vilémov - Kaštice)
zCh - zastávka Chotěbudice (na trati Vilémov - Kaštice)
Kd - dopravna Krásný Dvůr (na trati Vilémov - Kaštice)
zVT - dopravna Vysoké Třebušice (na trati Vilémov - Kaštice)
pokyny k technologii:
většina mezistaničních úseků je z hlediska řízení dopravy tvořena jediným prostorovým oddílem (integrované TZZ - obdoba automatického hradla bez návěstního bodu), avšak má zřízeny indikace postupného obsazování dílčích podúseků daného prostorového oddílu; reálné stavědlo by Vás nenechalo postavit další vlakovou cestu do obsazeného mezistaničního úseku, dokud jej vlak neopustí a nevjede do následující stanice, (případnou následnou volbu by pouze zařadilo do zásobníku povelů); nicméně ve Staničáři toto momentálně nelze skloubit (buďto lze nastavit mezistaniční úsek s jedinou indikací, zobrazující obsazení úplně celého oddílu, přičemž do něj nelze postavit novou cestu, nebo lze indikovat postupný pohyb vlaku mezi stanicemi zobrazováním dílčích obsazených podúseků, avšak s onou nedokolnalostí, že po uvolnění první vzdalovací indikace se nesprávně začne stavět další vlaková cesta); toto nemá jiné řešení, nežli že si budete jako dispečer hlídat "administrativně" stavění následných vlakových cest až po uvolnění celého mezistaničního úseku
na JOP u traťového úseku Blatno - Lubenec - Žlutice (na trati se zjednodušeným řízením provozu dle předpisu D3) jsou zřízeny indikace vzdálených přejezdů (nacházejících se až v části tratě mezi Lubencem a Žluticemi), proto vstupním bodem pro simulaci je dopravna Žlutice ("Zl"); některé vlaky ovšem do simulace vstupují nebo jízdu končí již v Lubenci a za tímto účelem je použit mezilehlý vstup ("Lu"); přijetí vlaku z Lubence ve směru Blatno povolte až po příjezdu protisměrného vlaku do Lubence; podobně i vlaky končící v Lubenci vyžadují pozornost obsluhy - musíte je po příjezdu do cílové dopravny smazat z informačního okna ("pragotronu")
na odbočných tratích není zřízeno TZZ - dopravna je většinou řízena dle D3 nebo D2 (do/z Jesenice), před přijetím vlaku do oblasti si sami hlídejte odhlášku za předchozím vlakem (vstupující vlak přijměte až po vyjetí protisměrného odjíždějícího vlaku ven ze simulace)
záložní soupravy (pro případ, že by Vám v simulaci chyběly od předchozích končících obratových vlaků) jsou zpravidla nabízeny buďto jako pomocné soupravy z depa v Blatně, nebo jako zvláštní soupravové vlaky z Plzně nebo z Žatce